Over mij

Mijn foto
Vol mij ook op: http://www.timoneconsultancy.net/

donderdag 7 juli 2011

Een woning verkopen? Zo pakt een vrije werker dat aan!

Wij hebben de woning van mijn moeder te koop staan. Een woning die ruim vierenveertig jaar dienst heeft gedaan als haar woning. Een ruime woning, waar iedere vierkante millimeter in is gebruikt. Zeker toen we er met acht personen in woonden, mijn ouders, mijn zus en mijn broers en ik.
Alles is dus ruimschoots gebruikt, een gebruikerstest is volledig uitgevoerd. Niet dat het een uitgeleefde woning is, het tegendeel zelfs. Alles werkt naar behoren, niks sjiek, wel degelijk.

We hebben de woning laten taxeren in 2005. Nadat mijn vader overleed en de Staat haar deel wilde ontvangen. Niet echt spannend, maar toen was het wel nog een relatief goeie tijd. De behoefte om te verkopen die was er toen niet. Zeker niet. Mijn moeder wilde graag blijven wonen in haar vertrouwde stulpje, haar verdriet verwerken in een omgeving die vol met goede herinneringen was behangen. Niks mis mee, het was zo.

Rationeel was wel het moment toen mijn moeder werd ingeschreven voor een appartement bij de plaatselijk woningvereniging. We gingen er met zijn zessen vanuit dat dit ooit nodig zou zijn. Verder waren we ervan overtuigd dat we voldoende informele macht  hadden in ons dorp. Voldoende om met zachte en vriendelijke hand een appartement te kunnen regelen, zodra dit nodig zou zijn.

En opeens komt de dag; moeder valt opeens een keertje, komt wat moeilijker uit de stoel, stapt wat minder soepel de bus in en klaagt over een mechanisch pijntje her en der. Ze vertelt ook dat die berg op lopen niet meer zomaar kan, ze neemt liever de bergbus.

Nu moeten jullie weten dat mijn moeder in Simpelveld woont. Simpelveld, ook wel grinnikend “akker der onnozele” genoemd, de Duitser maakt daar “Einfachwiesse” van, is een pittoresk plaatsje in het zuiden van het land. Een vergrijzende omgeving is hier al bekend. De dorpskern is gezellig, goed beloopbaar en vlak. Het ligt aan de voet van de weg naar de Huls. De Huls ligt boven op de berg en ertussen ligt het Hulsveld. Prachtig om te wonen, idyllische uitzichten tot ver in Duitsland. Machtig uitzicht in de avond en de nacht wanneer je vanuit een afstand naar de berg kijkt. De lampjes die dan branden in de woningen zijn net als bij een model-trein-baan en schitteren de contouren van de berg.‘Klein Zwitserland’ noemen mensen het boven de rivieren, heb ik wel eens vernomen.

Dit alles ten spijt, wanneer je ouder wordt en alles wat stroever gaat. De berg, dat wordt een kwelgeest, zeker wanneer je, zoals mijn moeder, in het Hulsveld woont.

Na een paar vriendelijke bezoeken bij de plaatselijke woningvereniging, blijkt opeens niet meer alles op zijn dorps te ritselen. Geen ‘kruip door, sluip door’ methodes meer. Dat is ook goed! In ieder geval duidelijk. 
Het geluk mag dan zijn dat de hele dorpskern op de schop gaat en daarbij een groot aantal appartementen komen. Bij de eerste ronde heeft mijn moeder nog geen geluk, bij de tweede ronde wel. En ondertussen raakt de woningmarkt op slot.

Ik wordt uitgekozen als 'gangmaker' van het verkoopfeestje. Als aankomend vrije werker is dat natuurlijk een uitdaging waar je de lesjes van Stan Lenssen goed bij kunt gebruiken.
Met zijn ervaringen in het achterhoofd ben ik maar eens tot drie gaan tellen.


Hoe pak ik het aan?

1. moeder, zus en broers op één lijn krijgen
2. een makelaar kiezen
3. inleven in je droomklant

1 Op één lijn krijgen
Op één lijn krijgen is een kwestie van goed en doordacht voorbereiden. Maak je verwachtingen duidelijk en ondersteun deze met begrijpelijke gegevens. Gegevens die makkelijk toetsbaar en beschikbaar zijn. Internet is daarvoor een waardevol medium.
In dit geval heb ik gekeken welke woningen te koop staan in Simpelveld. Deze heb ik allemaal bekeken. Daarna ben ik gaan schrappen. Mijn doel was een representatief aantal woningen overhouden, die vergelijkbaar zijn met onze woning. Hieruit heb ik de gemiddelde vraagprijs berekend. Voor mij de uitdaging om de woning hiervoor in de markt te zetten. Dit heb ik als basis voorgelegd aan de familie. Om niet voor ieder wissewasje naar de familie terug te hoeven zijn er nog wat afspraken gemaakt over de makelaars keuze, bodemprijs, termijnen. Zodoende kon en mocht ik snel handelen als het nodig was. Volgens mij is dat zeer belangrijk.

2. Een makelaar kiezen.
Dat is heel belangrijk, het moet klikken, er is een chemie nodig. In mijn geval is het belangrijk dat mijn moeder een goed gevoel heeft met de makelaar. 
Vanuit mijn dagelijkse werk had ik wel meer te doen met makelaars. Zodoende heb ik er een paar voor ogen. Zinloze acties als meer makelaars op één woning geeft volgens mij een verkeerd signaal aan de markt af. Ik wist wat ik wilde en al snel wist ik wie ik wilde. Uiteindelijk bleef er maar één in gedachte over. 
Deze makelaar moest vooral een grote mate van emphatie bezitten. Dit ook meteen moeten kunnen overdragen aan mijn moeder. Haar op een eerlijke manier ‘geruststellen’. Hiernaast is het belangrijk dat hij de markt kent, zijn verkooppraatje kan houden, kortom weet van 'makelen' en zijn vak verstaat. Tenslotte moet er natuurlijk een gedrevenheid zijn om de klant tevreden te krijgen. Het mag duidelijk zijn. Deze eigenschappen bij elkaar? Dat is een gouden trio. Dat is een makelaar die werkt vanuit zijn hart. (Hartman Wonen)

3. Inleven in je droomklant
Je hebt aan de ene kant je woning, je product en aan de andere kant een klant. Niks nieuws. We kunnen de woning profileren hoe we willen. Mooie verhaaltjes neerzetten, flitse foto’s en overal gaan adverteren.
Maar we kunnen ook de volgende vraag stellen:
Waarom zou ik deze woning kopen?
Subvragen hierbij zijn dan:

  • Wat spreekt me concreet aan bij deze woning?
  • Waarom heb ik deze woning ooit gekocht?
  • Wat is in de kern het grootste voordeel van deze woning?
  • Wat is er minder aan de woning, stel je kwetsbaar maar betrouwbaar op in je profilering.
Dit alles om erachter te komen hoe de juiste klant, je droomklant in de ochtend wakker wordt.
Welke behoefte er leeft in de gedachte van jou droomklant.
Een proces wat ik voor mezelf doorlopen heb voordat ik met mijn makelaar in gesprek ga.
Vraagprijs, profilering, foto’s maken, we komen snel overeen! De verkoop kan starten.

En dan maar hopen dat je beoogde droomklant zich niet verslaapt, geen nachtmerrie tegen komt… Wat een geluk! Of dwing je dat af? 

Bij ons is het binnen twee weken raak, de droomklant is snel ontwaakt. 

  • een prima profilering van onze woning, 
  • juiste prijszetting,
  • een gedreven makelaar die geen kans onbenut laat en geduldig maar voortvarend het verkoopproces weet te doorlopen en af te ronden. 

Samen met de speelruimte die ik van mijn moeder, zus en broers heb gekregen hebben we een (voorlopig) koopcontract kunnen sluiten.

Met dank aan mijn moeder, zus, broers, maar zeker ook aan 
Herman Hartman, de makelaar, 
Stan Lenssen, de vrije werker
Gonneke van Dorst en Olga van Brug van Marketing Master Mind en 
natuurlijk de kopers, die ik tenminste evenveel woonplezier gun als ons achten!

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal, zo zorgvuldig en zo liefdesvol verkocht, proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jolanda,
    Dank je voor je lieve reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed! Heel leuk om te zien dat je iets hebt aan wat we gedaan hebben in de workshop Marketing Master Mind!

    BeantwoordenVerwijderen